فخریا . FAKHRIA

زبـان انگلیـسی . ترجـمـــه و ویرایش متن . فرهنـگ تخصـصی

فخریا . FAKHRIA

زبـان انگلیـسی . ترجـمـــه و ویرایش متن . فرهنـگ تخصـصی

فرهنگ دوزبانه باغبانی زینتی

يكشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰ ق.ظ

    پیشگفتار

فرهنگ پیش‌رو حاصل دانش و تجربیاتی است که پیشتر در کتابهای "فرهنگ باغ و منظر"  (فخری و همکاران، 1392) و "واژگان و اصطلاحات تخصصی تکنولوژی گلخانه‌ای" (فخری و همکاران، 1390) منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته‌اند. در فاصله  نه‌چندان طولانی که از انتشار این دو کتاب سپری می‌شود گسترش مفاهیم و روزآمدترشدن اصطلاحات میان رشته‌ای باغبانی زینتی همچون معماری منظر، طراحی باغ، پارک و فضای سبز، تکنولوژی گلخانه‌ای و هیدروپونیک، گلکاری، گل‌آرایی، و ابزار و تجهیزات باغبانی، در کنار استقبال و پیشنهادهای دانش‌پژوهان مارا برآن داشت تا با کنکاش بیش از پیش در بهینه‌سازی و تکمیل محتوا بکوشیم. از این‌رو، ضمن حفظ اصول فرهنگ‌نویسی و مبانی حرفه‌ای و فنی شامل تعریف و توضیح مجمل برابرنهاده‌ها، ارجاع داخل متنی به واژه‌ها و اصطلاح‌های مرتبط، درج هم‌معنایی و تضاد معنایی، اقسام کلمه، شکل جمع، ریشه شناسی ، شکل‌های اختصاری، نمادها و سرنام‌ها، کوشش مضاعفی به کار گرفته شده است تا با افزودن نمایه‌ی فارسی جستجوی سریع  واژه‌ها و اصطلاحات را تسهیل نماید. در روند تهیه این کتاب، برخی واژگان از منابع معتبر گردآوری ، با اندکی ویرایش یا تلخیص و یا بدون تغییر گنجانده شده‌اند. برگردان برخی دیگر از اصطلاحات از منابع غیرفارسی و در نهایت، جستجو و استخراج واژگانی که در ادبیات منتشره منابع داخلی معادل فارسی نداشتند یا در صورت وجود نیازمند توضیح بودند، رویکرد کلی گردآوری، ترجمه و تألیف فرهنگ باغبانی را مشخص می‌سازند.

 

 

درپایان، همراهی همیشگی جمعی از دوستان و همکاران و پیشنهاد‌های علاقمندان، متخصصان، مدرسان، و دانشجویان این مجموعه را در تکمیل مطالب و اصلاح کاستی‌ها ارج می‌نهیم.

 

 

 

اکبر فخری، زمستان 1397

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۱
اکبر فخری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی